Volop matches tijdens vierde bijeenkomst Gezonde Korte Ketens in Venlo

Limburgse zorg beseft dat wat je van dichtbij haalt lekkerder is

VENLO – Vijftien dappere deelnemers aan het programma Gezonde Korte Ketens Limburg – onderdeel van het LOF programma – hadden op woensdagochtend 14 oktober het lef om hun gezonde streekproducten te pitchen voor een achtkoppig panel. Dat bestond uit vertegenwoordigers van Limburgse zorginstellingen, cateraars en foodleveranciers. Het werd in Venlo ondanks alle corona-maatregelen een méér dan inspirerende bijeenkomst. Daarbij lieten de agrifood ondernemers zich van hun beste kant zien. Dat werd gelukkig ook beloond met volop matches.

Varkensvlees, eieren, zuivel, kalkoen, asperges, een keur aan groenten en rundvlees: het kwam allemaal voorbij tijdens de pitches van de Limburgse telers, kwekers en fokkers. In de volledig coronaproof ingerichte ruimte Vijverzicht van de Brightlands Campus in Venlo was er voor elke deelnemer drie minuten tijd om het panel voor zich te winnen. In dat panel was een viertal Limburgse zorgorganisaties present (GGZ Vincent van Gogh, Cicero, Mondriaan en het MUMC), alsmede twee cateraars (Vermaat en Cabooter) en twee foodleveranciers: Daily Fresh Food en Holland Food Service. Door middel van het opsteken van een kookspatel gaven de panelleden aan wanneer ze interesse hadden in een zojuist gepitcht product. Dat gebeurde helaas niet bij álle deelnemers, maar wél bij het overgrote deel. Daarmee werd óók in 2020 nog maar eens ondubbelzinnig aangetoond dat de behoefte aan lekkere, verse en gezonde streekproducten in de zorg en bedrijfsrestaurants groot is.

Enthousiasme voelbaar

De pitch & match bijeenkomst betekende een voorlopig einde van het door Diverzio georganiseerde programma in Limburg. De afsluitende bijeenkomst stond aanvankelijk gepland in mei, maar kon toen door de corona-maatregelen niet doorgaan. Dit keer was er, na een online pitchtraining met een aantal deelnemers, juist voor gekozen om ook in deze tijd tóch door te gaan. Van uitstel zou anders immers afstel dreigen te komen en er was nu volop enthousiasme voelbaar. Dat proefde ook Ron van Lier, directeur Food & Agri van Rabobank Limburg, die het gezelschap vooraf via een Teams-verbinding toesprak. Ook twee van de deelnemers hadden ervoor gekozen om hun pitches via Teams te laten plaatsvinden en waren dus niet fysiek ter plekke. Eén deelnemer vertoonde zelfs een strak gemonteerd filmpje, waarin hij een kijkje op zijn eigen (pluimvee-)bedrijf gaf.

 

Losse eindjes

De gemaakte matches gaan de komende tijd nader met elkaar aan tafel om te kijken hoe de interesse concreet kan worden vertaald in een samenwerking. Daarbij bleken nog wel de nodige losse eindjes te moeten worden verbonden, van portionering, THT-data en soort verpakking tot bundeling van producten in pakketten, waardoor niet elke leverancier op eigen houtje bij de klant aan hoeft te komen. De enorme flexibiliteit en klantgerichtheid van de agrarische ondernemers, gekoppeld aan sluimerende initiatieven tot samenwerking, doen vermoeden dat dat vast goed gaat komen. Pilots liggen op diverse plekken in de provincie dan ook in het verschiet. Het wederzijdse enthousiasme, dé voedingsbodem bij uitstek, is er in elk geval. Dat bleek eens te meer tijdens het afsluitende proostmoment.

 

Het programma ‘Gezonde Korte Ketens Limburg’ is onderdeel van het LOF programma en wordt uitgevoerd door Diverzio, in samenwerking met de Rabobank, Provincie Limburg, F-Fort en NEVI. Het wordt gerealiseerd met financiële steun van het Europees landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling, de Provincie Limburg en de lokale Rabobanken in Limburg.

Pitch & match GKK Limburg 2020
Bio Verbeek